SDL realiseert doeltreffende Neural Machine Translation voor Russisch naar Engels

SDL creëert een nieuwe branchestandaard die internationale bedrijven laat profiteren van bijna perfecte Russisch-Engelse machinevertalingen

SDL (LSE: SDL), een van de marktleiders op het gebied van contentmanagement, vertaaloplossingen en digitale experiences op internationaal niveau, heeft vandaag bekendgemaakt dat het geavanceerde SDL Neural Machine Translation (NMT) 2.0 nu geschikt is voor vertalingen van het Russisch naar het Engels. Deze talencombinatie vormde tot op heden een van de moeilijkste taalkundige uitdagingen op het gebied van kunstmatige intelligentie.

SDL NMT 2.0 heeft alle branchestandaarden overtroffen en een nieuwe maatstaf gezet voor machinevertalingen: professionele vertalers die met de talencombinatie Russisch-Engels werken, bestempelen ruim 90% van de gegenereerde vertalingen als perfect. De nieuwe SDL NMT 2.0-engine voor Russisch is beschikbaar voor zakelijke klanten via SDL Enterprise Translation Server (ETS), een veilig NMT-product waarmee bedrijven grote hoeveelheden content naar meerdere talen kunnen vertalen.

"Ons team heeft een van de lastigste problemen op het gebied van machinevertaling opgelost", vertelt Adolfo Hernandez, CEO van SDL. "De Russische taal is de inspiratiebron geweest voor het onderzoek naar en de wetenschap achter machinevertaling en bleek tegelijkertijd de grootste uitdagingen met zich mee te brengen. SDL heeft baanbrekend onderzoek verricht naar deze ingewikkelde talencombinatie en ondersteunt daarmee de internationale expansie van zijn klanten. Met onze inspanningen hebben we grenzen verlegd en de lat nog hoger gelegd. We beschikken nu over het juiste kader om ook voor andere complexe talencombinaties toonaangevend werk te verrichten."

De taalkundige eigenschappen en specifieke uitdagingen van het Russisch ten opzichte van het Engels bemoeilijken de opzet van een effectief machinevertalingssysteem. De Russische taal kent allerlei vervoegingen en heeft een andere zinsbouw, grammatica en woordvolgorde dan het Engels. Het verbeteren van de vertaalkwaliteit was een continu aandachtspunt van het SDL Machine Learning R&D-team, gezien de complexe uitdagingen die deze verschillen tussen het Russisch en het Engels met zich meebrengen.

"Onze wetenschappers en engineers hebben ruim vijftien jaar ervaring met onderzoek en innovatie op het gebied van machinevertaling en zijn de uitdaging aangegaan om Neural MT naar een nieuw niveau te tillen", aldus Samad Echihabi, Hoofd Machine Learning R&D bij SDL. "We hebben onze neurale technologie geoptimaliseerd voor zeer complexe vertaaltaken, zoals vertalen van het Russisch naar het Engels, en de resultaten zijn fenomenaal. De vertalingen die SDL NMT 2.0 van Russische teksten maakt, zijn bijna niet te onderscheiden van Russisch-Engelse vertalingen die door mensen zijn gemaakt."

SDL NMT 2.0 is geoptimaliseerd voor nauwkeurige en vloeiende vertalingen en biedt een krachtige omgeving voor de verwerking van morfologisch complexe talen. De engine is zodanig ontwikkeld dat deze zich aanpast aan de kwaliteit en kwantiteit van de gegevens waarmee de engine wordt getraind, wat in een zeer efficiënt leerproces resulteert. Bij de ontwikkeling van SDL NMT 2.0 is bovendien rekening gehouden met de vereisten van ondernemingen en is er veel aandacht besteed aan de vertaalsnelheid en kwaliteitsbewaking op basis van terminologiebeheer. Dit feit levert vertaalbureaus uitzonderlijke productiviteitsvoordelen op en de vertalers van SDL krijgen als eerste de mogelijkheid om van deze ontwikkeling te profiteren.

SDL Enterprise Translation Server (ETS) transformeert op basis van SDL NMT 2.0 de manier waarop internationale ondernemingen inzicht krijgen in content en deze verwerken en leveren. Zodoende kunnen ze veilig en snel grote hoeveelheden content naar een of meer talen vertalen. SDL ETS wordt daarnaast al meer dan een decennium met succes door overheden gebruikt, omdat het volledige controle over en strikte beveiliging van vertalingsgegevens biedt.