De #5FutureStates of Content zijn een feit: de voorspellingen van SDL uit 2018 komen uit

Uit onderzoek van SDL blijkt dat klanten een consistente digital experience verwachten en internationale bedrijven kunnen die bieden met de nieuwste contentproces- en automatiseringsinnovaties

SDL (LSE: SDL), een wereldwijde marktleider op het gebied van contentcreatie, -vertaling en -levering, heeft vandaag bekendgemaakt dat de Five Future States of Content (#5FutureStates) inmiddels een feit zijn. In het afgelopen jaar zijn een reeks innovaties gedaan met oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) als resultaat. Deze ontwikkelingen hebben hun weg naar het volledige contentproces gevonden en helpen internationale bedrijven die naar een global content operating model (GCOM) toewerken om handmatige taken om te zetten in autonome. Ook kunnen ze hierdoor aantrekkelijke content maken die een consistente ervaring bevordert.

"Begin 2018 kondigde SDL de Five Future States of Content aan. In deze serie concepten werd voorspeld dat content zichzelf gaat maken, beheren en beveiligen, maar ook dat content agile en bovendien het ultieme verkoophulpmiddel zal zijn. Een aantal van deze voorspellingen is al uitgekomen", zegt Peggy Chen, CMO bij SDL. "Onze voorspellingen zijn zo nauwkeurig omdat SDL er voortdurend naar streeft om aan de behoeften van klanten te voldoen. Bovendien is het onze ambitie om voorop te lopen in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van contentcreatie, -vertaling en -levering. Zo hebben we ervoor gezorgd dat concepten die iets meer dan een jaar geleden alleen nog maar een idee waren, nu werkelijkheid zijn geworden. Om te laten zien waar investeringen nodig zijn, geven we ook een voorproefje van ons nieuwe onderzoek. Hieruit blijkt dat een naadloze ervaring voor klanten steeds belangrijker wordt." Hieronder leest u alles over onze voorspellingen en ons onderzoek.

1. Content gaat zichzelf maken: De digitale wereld draait om content en content is de drijvende kracht achter elke fase van het klanttraject, van onderzoek tot aankoop, productgebruik en ondersteuning. Content moet 24/7 beschikbaar zijn. Het onderzoek waartoe SDL opdracht heeft gegeven, laat zien dat 82% van de klanten verwacht dat bedrijven de klok rond beschikbaar zijn. Faalt een bedrijf daarin, dan besluit een derde (27%) niet meer tot aankoop over te gaan. Voor de meeste bedrijven ligt de grootste uitdaging echter in het bijbenen van de vraag naar content en het vinden van betere manieren om content te maken, vertalen en leveren. SDL heeft voorspeld dat de groeiende populariteit van AI het mogelijk zou maken om meer uit bestaande content te halen. Bedrijven zouden met AI namelijk uit bestaande content afgeleide content kunnen genereren die weerklank vindt bij meer doelgroepen wereldwijd.

SDL biedt: Naast de juiste mensen en geavanceerde processen biedt SDL SDL Content Assistant. Deze oplossing op basis van Hai, de taalkundige AI van SDL, automatiseert, versnelt en verbetert het proces voor het maken van afgeleide content. Content Assistant vindt snel, thema's, patronen en de belangrijkste informatie in brondocumentatie. De oplossing destilleert de hoofdonderwerpen en bepaalt welke contentelementen belangrijk zijn, zoals citaten, feiten en cijfers. Daarnaast voorziet Content Assistant in contentsamenvattingen die in blogs en op social media kunnen worden gebruikt.

2. Content wordt agile: Als je als bedrijf aan de wensen van consumenten wilt blijven voldoen, moet je continu content maken en moet die content de juiste vorm hebben. Uit onderzoek van SDL blijkt dat 57% van de ondervraagde consumenten specificaties van producten en services online leest en 39% de documentatie bij producten en services (pdf's en handleidingen op papier). Om aan de wensen van consumenten te voldoen, moeten bedrijven ervoor zorgen dat contentcreatie, -vertaling en -levering naadloos op elkaar aansluiten en een efficiënt en agile GCOM creëren.

SDL biedt: De combinatie van nieuwe manieren van agile werken en contentcomponenten, taalkundige AI en geautomatiseerde en geïntegreerde vertaalfunctionaliteit biedt bedrijven meer flexibiliteit bij het creëren, vertalen en leveren van content dan ooit tevoren. Zo heeft SDL onlangs SDL Language Cloud geïntroduceerd, een compleet vertaalplatform dat contentprojectbeheer geheel anders benadert. Met dit platform hebben gebruikers veel meer flexibiliteit en kunnen ze hun processen onder de loep nemen en automatiseren.

3. Content gaat zichzelf beheren: Iedereen vertrouwt op content, maar ook hier geldt: overdaad schaadt. Als er te veel content is, is die niet meer te behappen en bovendien onbeheerbaar. Tijdens het onderzoek van SDL noemden respondenten een aantal elementen die zij essentieel vinden voor een goede digital experience: goede zoekfunctie op de website, voorgefilterde content, logische indeling en duidelijke, nauwkeurige productinformatie. 66% gaf aan van een aankoop te hebben afgezien vanwege onvoldoende productinformatie. AI helpt content te structureren, classificeren en taggen, zodat die zeer goed georganiseerd is en overal in het bedrijf kan worden doorzocht.

SDL biedt: Het nieuwe SDL Tridion DX combineert de kracht van SDL Tridion Sites en SDL Tridion Docs. Bedrijven kunnen hiermee gedeelde taxonomieën gebruiken voor uiteenlopende marketing- en productcontent. Zo realiseren ze niet alleen betere zoekresultaten, gerichte content en naleving van branchestandaarden en terminologiedatabases, maar ook betere rapportage. Hai, de taalkundige AI van SDL, biedt aanvullende ondersteuning voor taxonomieën en tagging. Zo kunnen bedrijven hun content zowel intern als extern beter beheren.

4.  Content wordt beveiligd: Uit een online onderzoek van The Harris Poll uit 2018 blijkt dat bijna 60 miljoen Amerikanen te maken hebben gehad met identiteitsdiefstal. Bedrijven moeten daarom hun vertaalprocessen beveiligen en ervoor zorgen dat gevoelige, beschermde of vertrouwelijke informatie niet kan worden gekopieerd, overgedragen of gebruikt door onbevoegden. AI helpt de juiste categorietag toe te passen, zodat aan wet- en regelgeving wordt voldaan en persoonsgegevens alleen op een veilige manier worden verwerkt.

SDL biedt: SDL heeft een serie beveiligde implementaties van het Neural Machine Translation-platform (MT) geïntroduceerd. De edge-cloudmogelijkheden in deze implementaties zijn naadloos geïntegreerd met de lokale MT-omgeving. Zo beschikken bedrijven over flexibele en veilige ground-to-cloud implementatiemogelijkheden. Daarnaast staat beveiliging bij SDL Secure Translation Supply Chain en de contentmanagementtechnologie van SDL centraal. Bedrijven waarvoor gegevenslekken een grote zorg zijn, zijn er nu van verzekerd dat hun gegevens tijdens het gehele vertaalproces streng beveiligd zijn.

5. Content verkoopt: Content is de drijvende kracht achter elke online aankoop, maar met een stijgende verkoop nemen ook de eisen die aan content worden gesteld toe, evenals de complexiteit. Meer dan 70% van de consumenten die door SDL zijn ondervraagd hebben problemen ondervonden met online content, waaronder taalbarrières en gebrek aan personalisering. Ook konden ze niet altijd de juiste content vinden. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun content relevant is en klanten aanspoort het volledige klanttraject te doorlopen.

SDL biedt: SDL heeft geluisterd naar de problemen waar consumenten geregeld tegen aanlopen. We hebben het voor bedrijven eenvoudiger gemaakt om de groeiende contentvolumes het hoofd te bieden en tegelijkertijd de customer experience te verbeteren door het maken, vertalen en leveren van content te schalen. Met het netwerk van in-country taalexperts en de content- en vertaaltechnologie van SDL, zoals taalkundige AI en machinevertaling, hoeven bedrijven content maar één keer te maken. Vervolgens kunnen ze deze content geschikt maken voor elke doeltaal zonder risico's voor het merk of de relevantie van de boodschap. SDL Tridion DX, SDL Accessibility Solution en SDL Multilingual Website Solution maken dit eenvoudig. Met Accessibility Solution maken bedrijven content via elk kanaal toegankelijk. Met Multilingual Website Solution kunnen ze experimenteren met automatisch vertaalde webpagina's en bepalen welke content door vertalers moet worden vertaald zonder dat ze extra mensen in dienst hoeven te nemen.

"Wij willen onze klanten een geautomatiseerd content operating model (GCOM) bieden waarbij machinevertaling wordt toegepast en vervolgens nabewerkt door professionele vertalers. Onze voorspellingen in 2018 vormen hiervoor de blauwdruk en hebben nieuwe oplossingen mogelijk gemaakt die de Five Future States of Content steeds dichterbij brengen. In 2019 gaan we aan de hand van voorspellingen over de toekomst van content meer stappen zetten om onze klanten te helpen een uitstekend klanttraject te bieden. Houd ons dus in de gaten", aldus Chen.

Lees het rapport

Ontdek hoe de Five Future States of Content van SDL een feit zijn geworden.

Lees het onderzoek

Ontdek waarom bedrijven worstelen met het bieden van een consistente ervaring.